Kukkien tilaamisesta ajatuksia näin äitienpäivän alla
”Voi, en minä tunne kukkia!”
”En osaa sanoa, minkälainen olisi hyvä?”
”No, jotain kukkia vaan.”
”Ei mulla oikein ole mitään ajatusta.”
”Mitä niitä nyt on, ruusuja ja neilikoita?”
”En pidä mistään hörsöttävästä.”
”Pitääkö tuoda omat kukat, jotka sitten sidot?”
”En ymmärrä tästä mitään.”
Aika monenlaisten ajatusten, vastausten ja kysymysten kanssa kukkia floristilta tilataan. Joillakin on ihan selvät sävelet, mitä tahtoo. Toisilla jotain ajatusta, jokin idea. Tai sitten olo, että ei tiedä mitä tahtoo, tai edes mitä tilatessa pitää sanoa.
Kaikki nämä käy! Toimitaan tilanteen mukaan.
Tarinasta kimpuksi
Itselleni floristina mieluisin tilaus on sellainen, että kuulen jonkun tarinan, sen palasen tai vaikka vaan pienen yksityiskohdan tilauksen takaa.
Onnittelukimpun saajasta vaikkapa lempivärin tai lempikukan. Jonkin luonteenpiirteen, harrastuksen tai tunnelman, jonka kimpun tilaaja haluaa kukkien saajalle välittää.
Olen tehnyt kimppuja ja asetelmia esimerkiksi ohjeilla: puutarha-harrastajalle, valkoisen värin ystävälle, luonnossa liikkujalle, partiolaiselle, selkeän sisustajan kotiin, ei missään nimessä krysanteemia-ihmiselle ja vaikka mitä!
Sama hautajaiskukkien kanssa – ne ovat viimeinen tervehdys, kunnianosoitus ja siksi mielestäni tarinat kukkien takana ovat tärkeitä. Vaarin hernemaa, mummun elämänilo tai vaikkapa nuoren herkkyys voivat surukukissa näkyä kauniisti. Kukilla voi ilmentää monenlaisia tunteita.
Tilatessa ei tarvitse tietää kukkien nimiä, riittää kun kuvailet mitä niillä haluat kertoa ja voit jättää lopun floristin huoleksi.
Kuvasta inspiraatiota
Jos olet nähnyt jossain kuvan kauniista sidontatyöstä; mallista, väriyhdistelmästä, kasvista tms. voit hyvin liittää kuvan tilaukseesi ja sen avulla kertoa mitä haluat. Tämä on yleistä hääkukkien kohdalla, esimerkiksi Pinterest on hyvä työväline ajatusten ja toiveiden kuvaamiseen. Ja myös yhteisen näkemyksen ja ymmärryksen löytämiseen. Floristin omilta sivuilta esim. facebookista voi löytyä ideoita ja mallikuvia.
Floristille voi antaa kokonaan vapaat kädet, voi kertoa jotain toiveita sidontatyöhön liittyen, tai sitten voi antaa hyvinkin yksityiskohtaiset ohjeet. Ja kaikkea noiden väliltä. Ammattilainen osaa lukea tilannetta, tilaajaa ja tilausta ja toimia tarpeen mukaan.
Tilaaminen Rönsyltä
Kuinka sitten käytännössä toimitaan? Kivijalkaliikkeeseen voi marssia aukioloaikojen puitteissa sisään ja tehdä tilauksensa.
Rönsyn tapauksessa useimmiten ensimmäinen yhteydenotto tapahtuu verkkosivun tai facebookin kautta, joskus sähköpostitse ja silloin tällöin puhelimitse. Jutellaan ja sovitaan, että mitä ja milloin, millä hinnalla? Nouto vai toimitus? Joskus juhlakoristeluissa floristin pitää mennä juhlapaikalle tekemään työt – se toki onnistuu! Maksutapa – noudettaessa käteisellä/kortilla vai lasku sähköpostiin. Siinäpä se pääpiirteissään on. Voidaan toki treffata ihan kasvotustenkin, joko työhuoneella tai sitten vaikkapa juhlapaikalla suunnittelun merkeissä. Rönsyn työhuone on kodin yhteydessä, se tuo paljon joustoa esimerkiksi aikatauluihin – voidaan tavata vaikka myöhään illallakin, jos se on tilaajan kannalta helpointa niin.
Hinnoitteluni
Töiden hinnoista usein kysytään. Yksinkertaistettuna hinta koostuu käytetyistä materiaaleista ja kuluneesta työajasta – ei sen ihmeempää salatiedettä. Floristi tekee työn asiakkaan budjetin mukaan. Monesti on hyvä sopia vaikkapa hintahaarukasta, johon lopullisen summan tulee asettua.
Juuri pari päivää sitten sain viestin miesasiakkaalta – äitienpäiväkimpputilaus, vaimolle. ”Sopivan kokoinen ja sopivan hintainen.”
♥ Sellaisen teen!